Rengi koyu kahverengiden siyaha kadar değişen, kuvvetli bağlayıcı özelliği olan, katı ? yarı katı veya sıvı durumda olabilen, doğal olarak bulunan veya ham petrolün rafinerilerde arıtılması ile elde edilen, hidrokarbonlardan oluşan bir maddedir. ? Yol Yapımı Nedir? Yol gövdesi, altyapı ve üstyapı olmak üzere iki kısımdan oluşur. Altyapı yarma ve dolgulardan oluşur. Üst yapı ise trafik yüklerini alt yapıya dağıtan tabakalı bir yapıdır.
Bir üstyapı yapılmadan önce altyapı, üstyapıya istenen bir destek sağlayacak şekilde şartnamelere uygun olarak hazırlanır. Üstyapının performansı taban zemininin fiziksel özelliklerini ve durumu ile doğrudan bağlantılıdır.
Yol üstyapısı, trafik yüklerinin ve doğal şartların etkisi altındadır. Trafik yükleri, taşıtların hareketleri sırasında çekme ve basınç gerilmeleri ile birlikte düşey basınç gerilmelerini oluşturur.
Üstyapılar, kullanılan malzemelerin niteliklerine göre esnek veya rijit olmak üzere iki ana kategoriye ayrılır. Taban zeminine, trafiğe, çevre şartlarına ve ekonomik faktörlere bağlı olarak en uygun üstyapı tipi seçilir.
Alt temel tabakası ise taban zemininin taşıma gücünü aşabilecek yüksek gerilmeleri ve tabanda oluşacak don etkisinin üstyapıya yansımasını önleyecek niteliklere sahip bulunmalıdır.
Asfalt Kullanım Yerleri Asfalt; yolların, hava alanlarının kaplanmasında, çatı izolasyonunda, su ile irtibatlı olan yapılarda su geçirmezlik sağlamada kullanılır. Asfaltın yapışkan özelliği de vardır. Akü imalatında, boya sanayiinde, su kanallarını kaplamada ve kil tuğlalarını yapıştırmada kullanılır.
Asfalt Üretimi Üretimi taş ocağında başlar, yerin 15 metre altında ağır iş makineleri ve patlayıcılar yardımı ile granit parçaları çıkarılır ve toplanır. Asfalt şantiyesi de taş ocağının hemen yanına kurulu olmalıdır. Çelik taş öğütme makineleri çeneleri yardımı ile dev granit taşlarını 20 cm?e kadar parçalarlar.
Taşları kırmaya yarayan makineler 3 çeşittir. Bunlar 20cm 15 cm ve 10cm ve altı olarak 3 çeşittir. Hangi yüzeye ne tür asfalt döşenecekse o tür taşlar petrol ürünü ile karışıma alınır. Genel olarak kum, kaya tozu(makinelerde kaya parçalamaları sonucu oluşur) 5-10 cm?lik mıcır ve 15-20 cm?lik mıcır karışıma girer. Bu malzemelerin yolun döşeneceği yere göre karışım oranları vardır. Taşlar ve kaya tozu karışımın %95’ini oluşturur. Taşlar, kaya tozu ve kum 1 dakikalık bir kurutma işlemine tabi tutulur ve nemden arındırılır.Nem asfalt yapıştırıcı içerisinde tutunmayı azaltmaktadır. Yapıştırıcı petrol ile titizlikle karıştırılan asfalt vakit kaybettirilmeden taşıyıcı kamyonlara yüklenir.
Asfalt yapımı hafif presli bir makine yardımı ile yola istenilen oranda ve şekilde dökülür, ardından ağır pres makineleri düzelteme ve yere oturtma işlemini yapar. Hava durumuna göre asfalt en fazla 1 saat içinde kurur. Gelişen teknolojiyle birlikte, artık dünyada sürüş konforu ve ulaşımın kesintisiz, kaliteli olabilmesi için geleneksel bitüm yerine çeşitli kimyasal katkılarla modifiye bitümlü asfaltlar kullanılarak asfalt çeşitlendirilmektedir.